Pokalturneringen

Fredericia og Jerne kvalificerede sig i går i Bredderækken til landsfinalen i Dansk Skak Unions Pokalturnering. Finalen spilles i Svendborg Pinsedag den 9. juni 2019.

Sydjysk Hovedkreds var rykket ind i lokaler centralt placeret i regionen – nemlig i riddersalen på Sønderskov Slot – med kvalifikationsstævnet, der havde tiltrukket 10 hold fordelt på 7 klubber. Det blev en god skakdag for deltagerne, og for Hovedkredsen var det i sig selv en succes, at Pokalturneringen blev “genrejst” med et fornuftigt deltagerantal efter et par sløje år.

Der var nok forskellige ambitioner vedr. deltagelse i den kommende landsfinale. F.eks. havde Haderslev ikke færre end 3 hold med – alle 3 med en juniorspiller på nederste bræt. En fin måde at integrere unge spillere i klubben på. Den ene måtte på dagen melde fra p.g.a. sygdom, men blev afløst af en chauffør og forælder til én af de andre juniorer, og også denne situation løstes således på udmærket måde. Det kan tilføjes, at de unge juniorer, der kun har spillet skak i et halvt års tid, opførte sig forbilledligt hele dagen.

Fredericia og Jerne blev altså nr. 1 og 2, mens Tønder besatte den tredje præmieplads. Tabel og resultater kan findes på Holdturneringshjemmesiden.

Vinderholdet fra Fredericia Skakforening med turneringsleder Vagn Lauritzen i midten.
3 af deltagerne fra Jerne Skakklub – Samt TL Vagn
Tønder 1 besatte 3.-pladsen