Hæderstegn og Initiativpræmie 2024

Dansk Skak Union holdt Delegeretmøde Påskesøndag (31-03-2024).

I den forbindelse fik Hans Nørgaard Paulsen (Springeren Kolding) overrakt Unionens hæderstegn og Haderslev Skakklub fik Unionens Initiativpræmie. Begge dele efter indstillinger fra Sydjysk Hovedkreds:

Sydjysk Hovedkreds indstiller med følgende motivering Hans Nørgaard Paulsen til Dansk Skak Unions hæderstegn 2024:

Hans er ikke en mand med de store armbevægelser, men på sin egen stille facon er han en uvurderlig arbejdskraft i Springeren Kolding. Ud over at sidde i bestyrelsen, har han i en årrække sørget for, at alt er klart til de ugentlige klubaftener. Brætter, brikker, ure og rundekort står snorlige og klar kl. 19. Kaffe, brød osv. sørger han også for.

Hans er en solid skakspiller, der næsten aldrig har afbud til holdkampe, og han er i reglen holdleder for det hold han er tilknyttet. Herudover er Hans en dygtig dommer og en meget vigtig del af klubbens team i forbindelse med den årlige weekendturnering SonFlow Cup / Kolding Bymesterskab. Hans er prototypen på en loyal klubmand, og han har i den grad fortjent en anerkendelse for sit “usynlige” men store arbejde for skakken.

Sydjysk Hovedkreds indstiller med følgende motivering Haderslev Skakklub til Dansk Skak Unions Initiativpræmie 2024:

Haderslev Skakklub har i en periode været et ikke helt atypisk eksempel på en dansk skakklub med stigende gennemsnitsalder og faldende aktivitetsniveau blandt medlemmerne. I stedet for at lade stå til er klubben nu i gang med at gennemføre en systematisk oprustning af ungdomsarbejdet. Med udgangspunkt i de tilbagevendende kommunemesterskaber i skoleskak tilbydes de elever, der har lyst til mere end skoleskak, eftermiddagsundervisning på flere niveauer af kompetente, voksne frivillige instruktører med henblik på integration i skakklubben. På kort tid er det lykkedes at skabe succeshistorier – både hvad angår motivation og fremskridt i spillestyrke, klubudvikling samt turneringsdeltagelse. På den måde kan Haderslevs initiativ blive model for andre klubber i hovedkredsen.

(Fotos af Thomas Vestergaaard)