Hurtigskak i Vojens – SGP4

Vojens Juleturnering – SGP-4.

4. juledag er fast spilledato for Vojens Juleturnering, der i de senere år også har været et fast indslag som 4. stævne i SydGrandPrix-serien, der består af 7 hurtigskakturneringer pr. sæson i Sydjysk Hovedkreds.

Turneringen blev markedsført på niveau med tidligere år, hvorefter vi med nogen spænding afventede tilmeldingerne et år med en rigtig “arbejdsgiverjul” – og skakturnering på en onsdag i en for nogle noget nær almindelig arbejdsuge. Deltagerantallet nåede på 55 – en beskeden nedgang på 6 spillere i forhold til 2015. Absolut tåleligt, men alligevel lidt bekymrende, at der i år kun var 6 tilmeldt i skoleskakgruppen.

Kim Skaaning (Evans) blev turneringsvinder på bedre korrektion end klubkammeraterne Henrik Svane og Poulsten Grabow. Alle 3 scorede 5 points og delte første- og andenpræmien i Mesterklassen. Svend Erik Kramer fik 3.-præmien som bedst placerede spiller under 2000 (nærskakrating pr. 01-09-2016).

turneringsvinderne-2016

Turneringsvinder Kim Skaaning i midten flankeret af Henrik Svane (tv.) og Poulsten Grabow (th.). Alle 3 scorede 5 points i Mesterklassen

Gruppevindere:

Mesterklassen (i alt 12 deltagere): Kim Skaaning (Skakklubben Evans) 5 points (og bedste korrektion).

1.Klasse (i alt 16 deltagere): Gabor Erdodi (Varde Skakklub) 6 points.

2. Klasse (i alt 12 deltagere):  Erik Pontoppidan (Skakklubben Evans) 5½ points.

3.-4. Klasse (i alt 9 deltagere):  Martin Møller (Vojens Skakklub) 6 points.

Skoleskakgruppen (i alt 6 deltagere):  Vitus Medhus (Vejle) 9 points.

Skoleskakgruppen spillede alle mod alle og med dobbeltrunde – altså i alt 10 partier. De samlede resultater i denne gruppe fremgår desværre ikke af turneringssystemet, hvor kun første omgang er registreret.

Resultaterne kan ses i turneringstabellerne i Dansk Skak Unions turneringssystem.

Den samlede fordeling af Grand Prix points vil snart kunne findes på Sydjysk Hovedkreds´ hjemmeside.

Julen er et godt tidspunkt for skak. Hurtigturneringer svarende til den i Vojens finder sted på samme dag i både Silkeborg og Odense, og begge steder var der i år 67 deltagere.