62 spillede pokalskak

Den sønderjyske pokalturnering blev spillet i Tønder i går. 13 tilmeldte hold fra ialt 8 klubber skulle spille hurtigskak med 4 spillere pr. hold. Til lejligheden blev sammenstykket et extra hold, Mix,  så oversidning blev undgået.

Eliterækken blev vundet af Bov-1  med 21½ points (Hartmut Klemmt, Harald Klawitter, Svend Erik Kramer, Jan Hendrik Lorenzen)  foran Ribe-1 med 20 points,  Åbenrå  med 19½  og Tønder-1 med 16½ .

Bredderækken: Her var der tæt opløb mellem Bov-2 og Gråsten, begge 19 points, men Gråsten (Bent Bojsen, Rasmus Lund Petersen, Jørgen Clausen, Erik Asmund) havde vundet den indbyrdes kamp og blev rækkens vinder.  De øvrige i rækken:  Alssund, med 15½, Løgumkloster  med 15, Mix med 9½ og Vojens-1 med 9 points.

Juniorrækken: Her vandtTønder Junior med 16½ points (Thomas Bergnæs, Troels Bergnæs, Peter Jordt  og Rune Selch) foran Ribe Junior med 7, Vojens skoleskak med 5½ og Tønder Skakskole 2½ .

Der blev anvendt en tillempet monrad-form, hvor holdene i de enkelte rækker først mødtes indbyrdes i de tre sidste runder i en slags slutspil. Der er ingen tvivl om, at der i alle tre rækker blev fundet den rigtige vinder. Mange fandt vist formen velegnet til dagens sammensætning af hold, men der var også kritiske røster.

Lidt statistik: Jan Hendrik Lorenzen på fjerdebrættet for Bov-1 blev stævnets topscorer med 6½ points. Fire spillere lavede 6 points: Harald Klawitter på 2. brættet for Bov-1, Jimmy Andersen på 3. brættet for Ribe-1, Peter Pharsen på 4. brættet for Ribe-1, samt, hvilket måske er mere imponerende, Rasmus Lund Petersen på 2. brættet for Gråsten, som undervejs løb ind i 2 elitehold.  Fra junior-området imponerede også Tønder-spillerne Troels Bergnæs og Peter Jordt med 5 points. Tønder Junior mødte undervejs et elitehold og tre breddehold.

Som sædvanligt, når der er pokalskak i Tønder, var der et ualmindeligt flot vejr, – så flot, at det desværre også førte til en uheldig forældreindgriben. En af spillerne på Tønder Skoleskak blev afhentet af faderen efter 5 runder med begrundelsen: Vejret er for godt til at sidde nede i en kælder og spille skak!  Han vinder jo ikke noget alligevel !    Faderen er tilmed underviser, men det viser vel noget om. hvad mange sports- og ungdomsforeninger er oppe imod. Godt, at ikke alle forældre er sådan.