Afslutning i A-rækken

Facit: Vejen vinder A-rækken og rykker op i Mesterrækken, mens Alssund 2 rykker ned  i B-rækken.                                                                                                                   A-rækkens sidste runde blev mandag aften spillet i Bov Skakklubs lokaler.  Alle hold var mødt frem for at afklare de sidste spørgsmål  omkring op- og nedrykning. Eneste mislyd var, at Ribe kun stillede med 3 mand mod nedrykningstruede Alssund 2, det gav dermed forlods Alssund et vigtigt point i nedrykningskampen. Men det skal siges til de 3 øvrige Ribe-spilleres ros, at de ydede fairplay ved at vinde de 3 resterende opgør, så  3-1 til Ribe over Alssund 2. Dermed var vejen banet for Gråsten 2, der evt. kunne gå forbi Alssund 2 med et godt resultat mod Løgumkloster. Men denne match startede skidt for Gråsten – på bræt 2 tabte E.J. Jessen – efter at have stået bedst – til Hans V. Hansen, og Gråsten kom bagud 0-1, og det så sort ud i de resterende partier. Men ganske langsomt, men sikkert forbedrede såvel Erik Asmund og Steen Zanchetta deres stillinger mod h.hv. Vagn Jakobsen og Jens P. Jensen, for til sidst begge at stå overvældende – partierne var næsten færdige samtidig så 2-1 til Gråsten, og da matchen mellem Alssund 2 og Ribe jo som nævnt allerede var afsluttet, havde Gråsten reddet sig med disse gevinster, og der blev derfor taget remis i sidste parti, så Gråstens endelige sejr blev på 2½-1½ mod Løgumkloster.

Samtidig var den eneste match, hvor der stort set kun var æren at spille om, nemlig opgøret mellem Bov 2 og Tønder 2, også afsluttet med en 2½-1½ sejr til Tønder, og det kunne der ikke indvendes noget imod.

Tilbage var så kun kampen om oprykning mellem Vejen 1 og Aabenraa 2, det blev en ganske spændende og intens affære, selv om det udefra set så ud som om, at Vejen hele tiden havde styr på begivenhederne.

På bræt 1 spillede Godtfred S. Jensen ualmindelig passivt mod Brian Lundgård, og det er Brian altså for god en spiller til. Brian fik initiativet og udspillede helt Sloth i slutspillet – 1-0 til Vejen.

Der kom dog lidt spænding tilbage i kampen da Søren Krabbenhøft på bræt 4 tabte en ellers fordelagtig stilling til Hans O. Hansen så 1-1, men tilbage sad Kim Broksø og Jan Leffers med to fordelagtige stillinger mod Jørgen Riggelsen og Niels Skovvart og det lykkedes at føre begge partier til sejr – så en fortjent sejr på 3-1 til Vejen samt 1. pladsen og oprykning. Vejen har ikke tabte en match i hele sæsonen, men dog spillet en del uafgjort, men alligevel klart været det mest stabile hold og dermed en ganske fortjent oprykning.

Slutstilling:

A-Rækken