Superstart for nyt ungdomsinitiativ i trekantsområdet

gruppefoto15 ungdomsspillere var her i weekenden samlet i Nicolai kulturkompleks i Kolding. Her blev det nye juniorinitiativ i trekantsområdet afviklet for første gang. Der er tale om et pilotprojekt, hvor der arbejdes på at samle juniorer og skoleskakspillere til en række løbende træningssamlinger, der sætter fokus på at udvikle de unge skakligt samtidig med, at de sociale bånd mellem spillerne styrkes og dyrkes.

Træningssamlingerne er forankret i trekantsområdet, hvor der i forvejen er flere aktive juniorer, men samlingerne er åbne for alle juniorer og skoleskakspillere – dog har hovedkredsens egne juniorer fortrinsret. Der var da også deltagere fra hele 7 forskellige klubber, heraf de 5 fra hovedkredsen. Ligesom der allerede er tegn på, at C-gruppen stimulerer en ny medlemstilgang til klubberne.

Der trænes foreløbig i 3 forskellige styrkegrupper med højtkvalificerede undervisere.
Gruppe A: ca. 1500-1800 rating
Gruppe B: ca. 1200-1500 rating
Gruppe C: ca. 1000-1200 rating

Til den første træningssamling var det ungdomslandstræner Mads Boe, der stod for A-gruppen, Peter Grove – som også er kendt i skaklejr sammenhæng – der stod for B-gruppen og den lokale Karsten Foli fra Skakklubben Springeren, der stod for C-gruppen.

Efter 5 timers intens undervisning, hvor der blev løst opgaver, talt om isolerede bønder og introduceret til basale åbninger var der fri hygge de sidste par timer, hvor kagen, som én af forældrene havde bagt, blev nydt.

De foreløbige tilbagemeldinger fra deltagerne har været rigtig positive – og arrangørerne glæder sig derfor til at kunne annoncere, at der allerede er planlagt 3 træningssamlinger mere inden sommerferien. Den næste bliver i Fredericia lørdag d. 2. april og indbydelse og tilmelding vil være klar i løbet af denne uge fra Sydjysk hovedkreds hjemmeside.

De øvrige to træningssamlinger finder sted lørdag d. 21. maj og lørdag d. 24. juni.

Sydjysk Hovedkreds, der har støttet projektet økonomisk, har gjort det muligt at holde deltagergebyret på et rimeligt niveau. Når pilotprojektet er færdigt vil der blive evalueret på forløbet med henblik på at etablere et fast tilbud fra efteråret af.