Bestyrelsesmøde 15.02.2017

Referat fra bestyrelsesmøde i Sydjysk Hovedkreds
Onsdag den 15. februar 2017 kl. 19-22 i ”Huset”, Østergade 2, 6600 Vejen.

DELTAGERE: Karl Posselt, Bjarne Rasmussen, Christian Dahl og Søren Krabbenhøft.
Claus Marcussen var fraværende med afbud.

1. Godkendelse af dagsorden
    Referat: Godkendt.
  2. Siden sidst
    Referat:
    – Vejen Skakklub er lukket; HK-sekretærens klubforhold er afklaret
    – Præmiestørrelser i SGP; færre deltagere giver mindre præmier. Preben Sørensen får det til at
    hænge sammen.
    – Senior-DM i Løgumkloster. TV-Syd filmer (http://www.tvsyd.dk/nyheder/13-02-2017/1930/dm-i-skak-seniorer?autoplay=1#player). Stort cadeau til Vagn Lauritzen med hjælp
    fra Svend Erik Kramer for et flot arrangement.
    – Lokalesituation og fortæring afklaret for HK-bestyrelsesmøder.
  3. Juniorskak
    – Status og initiativer
    – U-DM og U-GPReferat:
    – Der har været 5 samlinger i 2016, ingen yderligere ansøgning fra Lene Wul.
    – Tjele Efterskoles skaklinie er fuldt booket.
    – Skolernes Skakdag kæmpe succes; 40.000 deltagere.
    – Haderslev Kommune har satset meget på skaklæreruddannelsen og vil forsøge at få et
    kommunemesterskab på benene.
    – U-GP: DSU´s hjemmeside er fortsat ikke på omgangshøjde
  4. Pokalturneringen for hold
    Arrangementet er udbudt til klubberne.Referat:
    28. februar er sidste frist for klubberne til at byde ind på arrangementet; ingen bud er modtaget endnu.
  5. Dansk Skak Unions informationspolitik
    – Oplæg udsendt http://sydjysk-hk.dk/2017/01/12/informationspolitik/Referat:
    På grundlag af høringssvar fra formænd og enkelte andre medlemmer i Hovedkredsen (meget delte meninger), havde Karl indsendt et oplæg til HB-mødet for at fremme diskussionen.
    Der blev på HB-mødet truffet foreløbige konklusioner, og der er i første omgang ansat vikarer til at redigere i hvert fald 2 numre af Skakbladet. Årsagen til, at det første nummer endnu ikke er udkommet, er, at man har ventet på det endelige regnskab fra Dansk Skaksalg.
  6. Økonomi
    – Regnskab 2016 og budgetforslag/kontingentforslag 2017
    – Medlemsstatus for 1. kvartalReferat: Regnskab og budget gennemgået. Overskuddet skal tages med forbehold, da opkrævning for hold ikke nåede deadline.
  7. Planlægning af generalforsamling (25-03-2017).
    – Indkaldelse (udsendes senest den 01-03-2017)
    – Bestilling af lokaler
    – Gennemgang af dagsorden
    – Forslag til dirigent
    – Stemmetal/medlemstal, opgørelse pr. 01-01-2017 (BR)
    – Udsendelse af regnskab og budgetforslag med forslag til kontingent senest den 10-03-2017  (BR)
    – Stof til beretninger
    – Eventuelle forslag
    – Valg: Kandidater til bestyrelsen.
    – Forslag til dato for næste års generalforsamling: Lørdag den 17-03-2018Referat:
    Generalforsamling gennemgås. Formanden ønsker stof til Beretningen.
    Kandidater til bestyrelsen gennemgås, da to mand stopper ved generalforsamlingen. Så blev der drøftet fodslag med DSU og kalender.
    I holdturneringen (reglementet) kommer der 2 forslag til Generalforsamlingen:
    1. Ændring af fristen for indsigelse mod søndagskampe fra 7 til 15 dage.
    2. Holdturneringslederen kan ændre spilletidspunktet i de rækker der spiller hverdagskampe til at være ugen før Mester 1-kampene, hvis dette giver mest mening.
  8. Holdturneringen
    – Status (CD)
    – PræmierReferat: Der har været og er en del udsatte kampe, men alle vil være afviklet inden sidste runde. Der blev foretaget lodtrækning på HK-bestyrelsesmødet, og det magede sig således, at vinderen af A-rækken gruppe 2 får hjemmebane i oprykningskampen.
  9. Initiativpræmie og hæderstegn.
    Hovedkredsens indstillinger til hæderstegn og initiativpræmier skal indsendes til DSU med en kort begrundelse.Referat:
    Indstillingerne er klar og blev gennemgået.
  10. Hovedbestyrelsesmøder i DSU
    – 27. november 2016.Referat http://skak.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=1128&Itemid=371
    – 11.-12. februar 2017. Mundtlig orientering (KP)Referat:
    Karl orienterede bl.a. om:
    – Skakbladets fremtid, indhold og målgruppe og konkurrencen fra nettet.
    – Udlændingeregel i holdturneringen; stævning af DSU fra hovedsponsor.
    – Næste års kalender på nettet, spilledatoer for Divisionsturneringen drøftedes.
    – Organisering af ungdomsskak.
  11.  Mødeplanlægning
    Følgende terminer er aftalt:
    – lørdag den 25-03-2017 (generalforsamling)
    – lørdag den 25-03-2017 (Efter generalforsamlingen: bestyrelsesmøde, konstituering)
    – onsdag den 19-04-2017
    – onsdag den 20-09-2017
    Referat: intet at tilføje.

Referent Søren Krabbenhøft.