Fransk Schwarz blev vinder af Vojens Juleturnering

6 af deltagerne i Skoleskakgruppen

4. afdeling af Sydjysk Hovedkreds´ serie på 7 GrandPrix-stævner i løbet af en sæson blev spillet på Lagoniskolen i Vojens i går – den 28. december.

59 deltagere havde besluttet sig for at klare hjernen med skak efter årets julefrokoster, og der blev spillet i rene klasser bortset fra 3.-4. klasse, der var slået sammen i én gruppe.

Vinder af turneringens øverste gruppe blev ratingfavoritten Frank Schwarz, der også spiller på bræt 2 på Bov Skakklubs hold i Xtracon Skakligaen. Frank opnåede 5½ points, og undervejs løb han kun ind i ét nederlag – til Allan Schmidt Hermannsen (Haderslev). Pointsmæssigt fik Frank følgeskab af Kim Skaaning (Evans). Disse 3 spillere besatte de øverste pladser i mesterklassen.

Den “store” skakfamilie Easan fra Fredericia prægede igen turneringen med 3 præmietagere i 3 forskellige klasser, lige som Aage Søndergaard (Mr. Sondex) med 6 points i 1. klasse fik vist, at han ikke blot er en god skaksponsor i Kolding, men også en yderst habil skakspiller. Værd at bemærke var desuden Linnea Borregaard, der uden at være aktiv i klubskak med 4½ points spillede sig til en samlet placering som nr. 3 i den sammenlagte 3.-4. klasse. Endelig debuterede en yderst talentfuld Vitus Medhus på kun 6 år ved at vinde skoleskakgruppen med 6 points. Han led nederlag i første runde, men gjorde derefter rent bord!

Juleturneringen i Vojens har i mange år været fast placeret på 4. juledag. Det har mange fordele, men at turneringen i år faldt på en almindelig arbejdsdag for mange, kan være én af årsagerne til et fald i deltagerantallet i forhold til tidligere år. Det er imidlertid indiskutabelt, at der er stor interesse for at spille skak mellem jul og nytår, hvor de 3 parallelle hurtigturneringer i henholdsvis Vojens, Silkeborg og Odense alle havde deltagerantal omkring de 60. Det giver dog anledning til bekymring, at antallet af deltagere i skoleskakgruppen i år var halveret i.f.t. 2014. Det kan ikke forklares med turneringens afvikling på en mandag, men er tegn på et missing link mellem skoleskakken, der er i god gænge på mange skoler, og eksterne turneringer, hvor børnene kan få testet lyst og talent, hente motivation til at træne og etablere kammeratskab med andre skakspillere.

De kontante præmier blev fordelt – efter korrektion ved ligestilling – således:

Skoleskakgruppen:
1. Vitus Medhus, Vejle           6 points
2. Janosh Easan, Fredericia  6 points

I skoleskakgruppen var der erindringspræmier til alle deltagere.

4. Klasse:
1. Linnea Borregaard, Søborg 4½ points
2. Janith Easan, Fredericia    4½ points

3. Klasse:
1. Torben Simonsen, Evans     5½ points
2. Tommy Hansen, Springeren 4½ points

2. Klasse:
1. Asbjørn Hovgård Schack, Haderslev 5½ points
2. Adesh Easan, Fredericia                 5 points
3. Jens Ove Meldgaard Vedel, Evans    5 points

1. Klasse:
1. Gabor Erdödi, Varde                6 points
2. Aage Søndergaard, Springeren 6 points
3. Christian Karstensen, Tønder   5 points

Mesterklassen:
1. Fransk Schwarz, Bov                          5½ points
2. Kim Skaaning, Evans                          5½ points
3. Allan Schmidt Hermannsen, Haderslev 4 points

Juleturneringen forløb i øvrigt tilfredsstillende. I juletiden spredes omgangssyge og lignende meget effektivt, når familie fra nær og fjern samles. Det giver uundgåelige afbud i sidste øjeblik – således også i år. Det er ikke så sjovt for arrangørerne, men tidsplanen for turneringen holdt. Mange deltagere er gengangere fra år til år, og i pauserne mellem de 7 runder var der lejlighed til at vedligeholde kammeratskabet, genopfriske skakminder og ønske hinanden godt nytår.

Alle resultater kan ses i turneringstabellerne her – og den samlede stilling i SGP-serien opdateres snarest på Sydjysk Hovedkreds´ hjemmeside.

Næste SGP-stævne finder sted i Kolding lørdag den 23. januar 2016 med Springeren som arrangør. Invitation og tilmelding via DSUs turneringssystem.