Uwe Hansen

Uwe Hansen i sin yndlingsrolle som kærlig skakfader. Ved sin side den utrættelige kone og hjælper Ute. Aabenraa Skakklub december 2002. En ung spiller glæer sig til julebag.

Uwe Hansen er død.

Frank Petersen, Aabenraa, har skrevet denne nekrolog:

Uwe Hansen (76 år) var en meget stor skakelsker. Hans typiske kampstilling var korslagte ben, siddende med siden let mod brættet, den ene hånd i indgreb med den anden. I tidnøden hastigt skiftende stilling fra venstre ben øverst til højre ben øverst.

Uwe elskede duellen, og gik seriøst ind i kampene.  Gennem mange år gik han derfor et par timer tidligere hjem fra arbejdet, når der skulle spilles kamp om aftenen. Han skulle forberede sig og være frisk.

I sit daglige arbejde var Uwe gennem mere end 40 år ansat på Sønderjyllands Maskinfabrik i Hjordkær (i dag Valmont), hvor hans speciale var valsning af pladeblik. Det indbragte ham kaldenavnet ”Walzenkönig” i respekt for hans faglige kunnen.

Uwe lærte at spille skak allerede som 7-årig, hvor han boede i Mürvig området ved Flensborg. Han spillede med den lokale skomager, og blev opfordret til at komme ned i skakklubben. Det skete desværre aldrig, og der skulle gå 20 år, før Uwe igen kom til skakken. I 1968 rejste han fra Flensborgs opland, hvor han boede på en stor gård, og kom til Aabenraa. Her trak skakken atter i ham, og han spillede med i 3.klasse og vandt denne. Det var i 1970, og som “belønning” gav Børge Borgaa ham en bestyrelsesplads som materialeforvalter. Det blev starten på mere end 40 år i bestyrelsen af Aabenraa Skakklub. Ved sit lange virke i bestyrelsen har Uwe været med til at sikre en kontinuitet, så erfaringer fra fortiden blev brugt i fremtiden.

Som skakspiller opnåede Uwe at blive første klasses spiller, men hans egentlige store bidrag kom indenfor det organisatoriske område. Han var formand for Aabenraa Skakklub gennem 30 år, og var også aktiv i Sønderjydsk Skaks (4.hovedkreds) forretningsudvalg i 00’erne. En meget pålidelig organisator, som altid mødte op til aftalt tid og gerne gav en hånd med. Med sit altid glade væsen og imødekommenhed gjorde han virkelig en forskel. Har kørt utallige gange til kampe, og været rollemodel for ungdommen.

Uwe gjorde rigtig meget for at få klubmedlemmerne til at føle sig velkommen, og det gav et behageligt klubliv. Brikkerne stod klar, kaffen var på kanden, jo, der var styr på tingene. Tak for det Uwe.

Uwe Hansen havde den store ulykke at miste sin kone Ute for 10 år siden. Ute var også en stor støtte for skakken og stod mange gange i kantinen. Lad os også sende Ute en tanke. En anden stor smerte for Uwe var at måtte opleve lukningen af Aabenraa Skakklub, grundlagt 1922 og nedlagt 2014.

De sidste år spillede han med i Gråsten Skakklub, hvor han altid befandt sig godt. Uwe gik alt for tidlig bort, kræften fik et voldsomt tag i ham, og det førte til fortvivlelse. Men nu er Uwe blandt gode venner: Jørn Erik Nielsen, Godtfred Sloth Jensen, Bent Rohden, Grotum Nielsen, Henrik Johansen og Børge Borgå. For blot at nævne nogle af skakkæmperne fra Aabenraa. Mon ikke Uwe er turneringsleder for denne gruppe, der ikke længere behøver et skakur?

Uwe efterlader sine to voksne sønner Stefan og Joachim. Begravelsen foregår fra Ulkebøl Kirke den 3. november 2018 kl.11.00.

Frank Petersen

Uwe Hansen modtog Dansk Skak Unions hæderstegn i 2011 – som anerkendelse for de mange års organisatoriske virke i Aabenraa Skakklub.