Pokalturneringen for hold

På vegne af Sydjysk Hovedkreds efterlyser jeg hermed en klub, der har lyst til at påtage sig at arrangere Hovedkredsens kvalifikationsstævne i holdpokalturneringen til deltagelse i DSUs finalestævne, som afholdes 1. Pinsedag – d.v.s. søndag den 4. juni 2017.

Turneringsform: 6 runder hurtigskak (20 minutter pr. spiller + 5 bonussekunder pr. træk) på 4 mandshold (gerne med en reserve).
Kvalifikationsstævnet skal derfor afvikles i en weekend (lørdag eller søndag).

Der spilles i 4 rækker:

• Juniorrækken (spillere, der endnu ikke er fyldt 20 år den 01-01-2017)
  • Seniorrækken (kan oprettes/deles i 2 grupper, hvis der er grundlag for det: spillere, der er fyldt henholdsvis 50 år eller 65 senest i det år, hvor turneringen afvikles)
  • Bredderækken (Holdets ratinggennemsnit må være max 1800)
  • Eliterækken
Reglement for Dansk Skak Unions Pokalstævne er desværre ikke opdateret i Skakhåndbogen (5.3) efter de senest besluttede ændringer, men indtil dette sker, kan man læse sig til det meste i invitationen til sidste års Pinsestævne her.
Der er fri tilmelding til finalestævnet i junior- og seniorrækken, mens hver HK må sende 2 hold i henholdsvis Bredde- og eliterækken.
Tilmelding til Pinsestævnefinalen skal ske med mindst én måneds varsel, hvorfor stævnet i Sydjysk HK i år skal være afviklet senest søndag den 30. april – men naturligvis gerne tidligere.
Det er en hyggelig turneringsform, og i 2016 deltog 10 hold i stævnet, der blev afholdt i Vojens og afviklet som én Monradgruppe.
Det vil være fint med geografisk variation, og jeg håber, at adskillige af Hovedkredsens klubber på skift vil påtage sig at arrangere stævnet.Der er lavet en “Vejledning for arrangører“, der forhåbentlig kan gøre det let for nye arrangører.
Klubber, der gerne vil arrangere årets stævne bedes henvende sig til undertegnede senest den 28. februar 2017.
Karl Posselt
Formand for Sydjysk Hovedkreds