Vejlekredsens Trekant GP 1 og startskuddet for DSU’s nye Ungdoms Grand Prix

Lørdag d. 12. september kl. 10 var startskuddet for afvikling af Vejlekredsens Trekant GP1 på Stensballeskolen i Horsens. I år skete det i et fortrinligt samarbejde med DSU-ungdom og Horsens Skakforening. Vejlekredsen har således indledt et frugtbart samarbejde med DSU-ungdom, hvilket betyder, at kredsens Trekant Grand Prix’er indgår i det nye Ungdoms Grand Prix system, som DSU har udviklet. Et samarbejde, der giver begge parter mulighed for at udnytte hinandens styrker og ressourcer bedst muligt og hermed understøtte udviklingen af dansk ungdomsskak.

25 skakglade børn var hermed klar til at tage fat på sæsonens første skakdyst i Vejlekredsen, og der var deltagere fra både Århus, Skive, Fredericia, Kolding og Horsens. Der var også masser at spille for. Det nye DSU grand-prix system betyder nemlig, at udover at vinde turneringen, så spilles der også om grand-prix point samt muligheden for at forbedre sit hurtigskak-ratingtal.

Turneringen blev afviklet i 3 aldersgrupper: U8, U10 samt U12 og U14 som en fælles gruppe. U8 og U10 spillede 7 runder, hvorimod U12-U14 benyttede deres betænkningstid godt og derfor blev afviklet over 5 runder.

Vinderen i U8 var 7-årige John Christoffer Christensen fra Silkeborg Skakklub, der har spillet skak i under et år, men som allerede er et lovende talent, der med 7/7 satte sig på en klar første plads og dermed max GP-point på 10.

I U10 var der en utrolig jævnbyrdig kamp i toppen, hvor hele 3 spillere endte med 6/7. Det blev 9-årige Marius Bøss Sørensen fra Vestfjendsk Skoleskak, som trak det længste strå – og sikrede sig førstepladsen på bedst korrektion.

U12 og U14 var, pga. kun 3 deltagere i U14, slået sammen til én gruppe, og her satte Fredericia skoleskak sig solidt på toppen i form af de to brødre Adesh Easan og Janith Easan. 11-årige Adesh, som har udviklet sig rigtig meget det sidste års tid, satte sig suverænt på 1. pladsen med max. point, og det lykkedes tillige Janith med en sejr i sidste runde at sikre sig 2. pladsen i den samlede gruppe, men til gengæld kunne han som øverst placerede i U14 hente de max. 10 GP-point i den øverste aldersgruppe.

Turneringsresultaterne kan ses her

Der var en rigtig god og hyggelig stemning blandt både deltagere og forældre – godt hjulpet af en lækker bod, som et par piger fra Stensballeskolens 8. klasse stod for.

Næste Trekant GP i Vejlekredsen afholdes i Frederica og man kan allerede tilmelde sig her:

FAKTA:
Vejlekredsen Skoleskak består af området svarende til det tidligere Vejle Amt. Dvs. Horsens, Hedensted, Vejle, Fredericia og Kolding Kommune. Følg med i kredsens hjemmeside på: www.vejlekredsenskoleskak.dk