P4 legene i Løgumkloster

Jens Kristiansens besøg i Løgumkloster i anledning af P4 legene lørdag, den 13. april blev en god oplevelse for de fremmødte spillere, selvom der var plads til mange flere end den lille flok, der mødte op.

Jens startede med at fortælle lidt om livet som skakspiller, og specielt om de muligheder som internettet og skakdatabaserne giver spillerne i dag før og under turneringerne samt som analyseværktøjer og som hjælpemiddel ved fremstilling af skakblade og andre publikationer.

Han opfordrede også klubberne til at bruge internettet mere i klublivet ved for eksempel at følge livetransmissioner fra stærke turneringer på en klubaften og så i fællesskab diskutere de forskellige partier, og måske også deltage i de chatforums, der ofte er tilknyttet disse hjemmesider.

Han sluttede eftermiddagen med at spille simultan mod de fremmødte; 10 spillere stillede op. Jens vandt alle partier. Løgumklosters Hans Valdemar Hansen og Holger Schmidt samt Karl Posselt fra Vojens var dem der sidst måtte give op.

Før arrangementet med Jens Kristiansen og under pauserne var der en del interesserede spillere inde for at prøve kræfter med spillet. Mange af dem var børn, der havde lært spillet hjemme og som nu kom sammen med deres forældre eller bedsteforældre for at spille mod hinanden og mod nogle af klubbens medlemmer.

Interessen for skak er stor, og der er rigtig mange der kan spille skak – udfordringen for klubberne er at få fat i dem og at tilbyde dem det rigtige produkt.