Bov Skakklub med i nyt initiativ

Bov Skakklub med i nyt initiativ.

Bov Skakklub og den tyske klub Flensburger Schachklub von 1876 (FSK)  har indledt et samarbejde på tværs af landegrænsen om et nyt projekt: Grænsespringeren – 2009Grenzspringer. Projektet, der støttes og finansieres af de regionale partnere  Region Sønderjylland – Schleswig, det danske kulturministerium, Statskanzlei des Landes Schleswig-Holstein samt af midler fra EU´s Interreg 4 A-program, er planlagt til at løbe af stabelen i slutningen af august eller i begyndelsen af september 2009.

Udgangspunktet for  projektet har været et længe næret ønske om et nærmere samarbejde mellem skakklubberne i Flensborg og i Padborg/Kruså området, spec. de 2 klubbers ungdomsafdelinger imellem.

Der er desværre, selv om grænsen jo ikke er fysisk eksisterende længere, stadig i mange menneskers hoveder – en grænse eller en barriere om man vil  mellem dansk og tysk. De 2 klubber vil derfor gerne bidrage til  at får nedbrudt disse evt. fordomme ved at være med til at knytte venskaber og kontakter hen over den gamle ”grænse” mellem klubbernes unge medlemmer.

Hidtil har vi desværre ikke selv haft det nødvendige initiativ og midler til at lave et sådant arrangement.

Målgruppen er unge skakspillere mellem 8 – 20 år i hele Region Sønderjylland – Schleswigs område. Alle danske og tyske klubber i Nord- og Sydslesvig vil således blive inviteret til at deltage i arrangementet med deres unge medlemmer.

Projektet er planlagt til gennemførelse i august/september måned 2009 i Flensborg eller Kruså/Padborg-området. Stævnet afholdes en lørdag og afvikles som en hurtigskakturnering  over 7 runder – i det, det er godt for unge mennesker, at tempoet er noget højere end normalt.

Bov og FSK har tilsammen mere end 30 unge spillere i aldersgruppen 8-20 år, så udover ovennævnte økonomiske støtte, har klubberne også selv et godt udgangspunkt til at lave et sådant arrangement, men håbet er naturligvis at rigtig mange unge skakspillere fra hele området vil deltage i arrangementet.

Det er planen, at der skal spilles i grupperne: U20 – U18 – U16 – U14 –U12-U10  – hvor der udover præmier til de bedste i hver række også vil være en erindringspræmie til alle deltagere.

Indbydelse til alle klubber i området vil blive udsendt i løbet af et par måneder, når de sidste ting såsom lokale, spillested  er endelig planlagt.